Graviditetsdiabetes - vecka 27

 
 
Hej på er. 
Idag går jag och lillebror in i vecka 27, och det innebär att det är ca 97 dagar kvar tills beräknad förlossning. 
65,4% har gått utav 100% och det börjar verkligen att närma sig, det går ganska fort ändå! 
 
Enligt appen så är lillebror nu ungefär 32 cm lång från huvud till fot  och i slutet av denna veckan kommer han att väga ungefär 1075g. Och hans underhudsfett samlas på mer och mer och hans ögonfransar är fullt utväxta. Och han suger på tummen mycket. - åå min lilla knodd! 
Jag längtar tills han kommer till oss, vi måste bara komma på ett namn också. Det är verkligen hur svårt som helst denna gången. 
 
I torsdags var jag på en helt vanlig kontroll hos mödravårdscentralen. Vi började med att ta mitt blodsocker och där fick jag ett slag emot ansiktet, mitt socker var högt. Jag hade druckit juice och ätit  ca 1 timma innan så jag hoppades på att det skulle vara därför. Men min barnmorska blev orolig och började prata om graviditetsdiabetes. När jag hörde ordet diabetes blev jag så nojig och rädd. Kan säga att mitt blodtryck var lite högre än vanligt efter detta beskedet också. 
 
Sedan lyssnade vi på lillebrors hjärta och allt var bra med honom, och vi mätte magen och det var också jättebra. Vi tog även en ny vikt på mig, vilket var den största överraskningen jag hade bara gått upp två kilo sedan jag var i vecka 13. Hur bra kändes inte det tror ni?! så skönt jag trodde jag hade gått upp mer. 
 
Men åter till det jobbigaste, graviditetsdiabetesen. Min barnmorska ville att jag skulle komma tillbaka så fort som möjligt, så igår, fredag var jag där igen för en glukosbelastning. 
 
Det innebär att jag inte fick äta eller dricka något på tio timmar, dom tog ett blodvärde på fastande mage som visade en bra siffra och jag blev så lättad och glad. Sedan fick jag dricka en sockerlösning, den smakade som sockerdricka men väldigt mycket sötare och tjockare, det var hemskt. Och illa mådde man ju redan pågrund av allt fastande, och denna drycken var ju bara pricken över i:t. Som tur var så spydde jag inte upp den, hade jag gjort det hade man fått avbryta hela underssökningen och fått göra om den. 
 
Efter att jag hade fått i mig den hemska drycken så fick jag sitta i väntrummet och titta på tv i två timmar, för man får inte anstränga sig något innan sista blodsocker provet. Så där satt jag, tittade på tv och på mobilen. Timmarna gick ganska snabbt iallafall och sedan blev klockan 10,10 och min barnmorska kom och vi tog ett nytt prov, jag hade på känn att det skulle bli bra och att det inte var någon fara. Fast lång där inne fanns den där lilla oron iallafall. Hon stack mig och det kändes som en evighet innan blodsockermätaren pep till. 
Men tillslut så pep den, och ja, siffran var för hög. Men jag hade INTE graviditetsdiabetes. Sån himla lättnad. Och nu ska jag göra allt för att inte få det heller. Allt som innehåller socker ska jag byta ut mot nyttig mat, och jag ska äta regelbundet och bra mat. Inte för mycket socker. Har alltid haft en mardröm om att få diabetes och detta var nog ett "dags att vakna tecken" och ja det har jag gjort. Har tänkt på kosten ända sedan jag fick papprerna i handen med bättre matvanor och dom ska jag följa. 
Kan inte lova att dom kommer följas från punkt till pricka men jag ska göra allt jag kan för att försöka, eller jag ska inte försöka jag ska klara detta! och även fortsätta efter graviditeten och då ska min träning komma igång också, på riktigt! nu är det dags att vakna. Hos oss blir det bara socker på lördagar hedanefter! 
 
Så ja, nu kan nu följa mitt nya liv, mitt nyttigare liv. Som började igår efter mycket tankar och oro. Nu jäklar ska jag ändra min kost, även Jason och Joakim ska få ändra sina matvanor lite. Bort med all skit! 
 
 
Bjuder på en bild på en unge som är söt som socker iallafall! =D
 
Lite info om graviditetsdiabetes ifall ni undrar. 
Graviditetsdiabetes försvinner OFTAST direkt efter förlossningen. Och man får det för att bukspottköteln inte klarar av att producera tillräckligt med insulin som kan byta ned allt socker. 
Om man får graviditetsdiabetes har man även en större risk att få diabetes typ 2 inom tio år. 
Man kan behandla gaviditetsdiabetes med att ändra kosten, men en del måste även ta insulin sprutor. 
 
Ja, nu ska jag hänga tvätt! =) Puss och hej! 
 

Kommenterar gör du här!

Tell me here:

Ditt fina namn:
Om du vill bli ihågkommen?

Mail: (Blir våran hemlighet)

URL/Din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0