Förlossningsberättelse

Hej! Har lite halv tråkigt så tänkte skriva ner min förlossningsberättelse igen, fast denna gång med hjälp utav papprerna som jag fick hos BB och påsåsätt kan ni få hela berättelsen :) 
 
På natten mellan Måndagen och Tisdagen den 4 Juni -13 startade det för mig, med värkar. Jag vaknade av en smärta i svanken och lite i magen, jag trodde heltenkelt att jag var bajsignördig. Jag gick på toa och nej, det funkade inte, så jag gick och la mig ingen. Men det ville inte ge sig så jag försökte yttligare en gång men det gick inte. Värkarna gjorde ondare och ondare, men jag var inte säker på om det var Jason som ville ut eller om jag bara var bajsignördig så jag ville inte väcka Joakim. Men vid 5 tiden kunde jag inte hålla inne tårarna för det gjorde bara ondare och ondare, så med klumpen i halsen och tårarna rann så snyftade jag fram 
-" Joakim, Joakim" och han kollade på mig, och jag sa -" Jag har ont!!" han kollade och reste sig upp och skrek -"HAR DU ONT?!" han fick gå upp och vi ringde till förlossningen vid 05,40. 
Då hade samandragningarna börjat vid 03.30 och det var 10 minutersmellanrum mellan varje värk, men när vi ringde så var det 6-7 min mellan varje värk. 
Dom sa till mig att prova med ett varmt bad och se om värkarna skulle avta, jag satte mig i ett varmt bad och värkarna avtog inte. Dom blev mer och mer kraftiga! Jag ringde min mamma och hon svarade och var snart påväg till jobbet. Jag grät och grät och mamma kom hit med värktabletter till mig, men dom hjälpte inte dom heller.
Joakim ringde tillbaka till förlossningen vid 07,25 det var då 3-5 min mellanrum mellan samandragningarna och dom bad oss komma in till Mölndal´s BB. Inget vatten hade gått och ingen propp. 
 
Joakim hämtade bilen och kom sedan upp och hjälpte mig ner med BB väskan och det vi skulle ha med oss, vi fick först åka ut till Ytterby och lämna Xzeena (våran hund) till min lillasyster. 
Hon öppnade bagageluckan och jag skrek "BLI ALDRIG MED BARN!!!" hon små skrattade och sa nej haha.
Sedan åkte vi emot Mölndal, klockan var runt 8 på morgonen, då det är värst trafik såklart!!
Jag satt och vred och vände på mig i bilen, ville nästan gå ut och springa till sjukhuset men men, fick stå ut.
 
När vi kom fram så hittade vi först inte till BB avdelningen, men vi träffade på en snäll sjuksköterska som visade oss. När vi kom upp tog dom emot oss väldigt snabbt! 
Jag las in klockan 08,36 pgv mina värkar och jag var i gravidvecka 39+5 när detta hände.
Jason låg med sitt huvud neråt och jag var öppen 2cm , CTG var normal och hjärtslagen var 140/min vilket är normalt. 
 
Vid 09.17 tas ett nytt CTG och allt ser bra ut, det är en normal kurva och var fortfarande bara öppen 2cm.
Vi fick ett eget rum och dom serverade frukost till oss, men kan ju säga att den kom upp lika fort igen. 
Jag fick slita till mig en spypåse och det var jättegrönt kräk som kom, antagligen kanske efter gurkan. 
 
Dom kom in igen runt 10.00 och jag hade kraftiga och smärtsamma värkar. Jag fick då lustgas och vid 11 tiden glesnade värkarna ut och jag får vila ända till 11.36 då jag får ännu mera lustgas, Vid 12,15 vart jag öppen 6cm så de gick ju framåt. Och vid 13.05 kom läkaren och gav mig ryggmärgsbedövning. Jag var inte alls säker på om jag ville ha de först, har hört så mycket olika saker om den bedövningen. Men när jag väl satt där och dom frågade för 3de gången om jag ville ha den, så sa jag ja på stört! Och det ångrar jag inte.. 
Vid 14.16 kopplas CTGn av och jag  får gå och kissa och sedan stå upp och hoppa och gå runt. Jag och Joakim står och kollar ut genom fönstret och han säger till mig att gå runt lite, man jag orkar inte så får vila. 
Vid 16.10 spräcker barnmorskan vatten"ballongen" på mig och allt vatten rinner ut och det ser bra ut. Det var en otroligt knasig känsla, fy. Vid 17.48 kunde barnmorskan se Jason´s lilla huvud och hon sa att han såg mörkhårig ut. Jag blev helt till mig inom bords, det kändes så overkligt att dom kunde se hans huvud, jag ville också se men ändå INTE. 
 
Vid 17,55 visar CGTn att Jason´s hjärta börjar svaja och han kommer inte ut, så dom var tvugna att klippa mig så han fortare skulle komma ut. 
 
undertiden allt detta händer så sitter Joakim och säger till mig hur duktig jag är och folk springer runt omkring och jag frågar bara om han är ute helatiden. 
Sen kommer det en barnmorska som håller mig i handen och säger också hur duktig jag är och hjälper mig igenom krystvärkarna. Jag låg först på sidan men dom fick säga till mig att lägga mig på rygg så han lättare skulle komma ut. 
 
Klockan 18.10 kommer vår lilla älskling till världen, jag hörde han inte skrika först vilket oroade mig men sedan när han väl låg på min mage så började han och det kändes helt underbart och konstigt men så skönt att han äntligen var ute och allt var bra med han. 
 
Sedan fick vi se moderkakan och allt det där vidriga och jag tog mig upp och fick en dusch! välbehövligt men läskigt då allt blod bara rann mellan benen och jag hatar det! men det var de värt :)
 
Vi fick ett eget rum och Joakim sov över med mig och Jason, så skönt att ha han där. Nästa dag åkte Joakim hem och duschade åt och bytte kläder och hämtade lite saker till oss också. Jag och Jason låg och vilade och mös ! Ville egentligen fått åka hem, men det fick vi inte och jag var så nära på att börja gråta jag är så hemmakär! haha men dom var otroligt bra på mölndals BB och jag hoppas jag kommer dit nästa gång med. 
På torsdagen skrevs vi ut och vl hemma på parkeringen möttes vi utav min pappa och Xzeena, Xzeena gick fram och luktade och tittade mycket på Jason och det gick otroligt bra !! =) 
 
Detta var min förlossningsberättelse i mer korrekt form :) har ni frågor så fråga gärna!! :)
 
Glada föräldrar !!:) 
 
 
 
 
 
 

Kommenterar gör du här!
Postat av: Jennie studerar i Los Angeles

oohhh fruktar den dagen jag ska föda :P

2014-03-26 @ 23:04:15
URL: http://jsjolin.blogg.se

Tell me here:

Ditt fina namn:
Om du vill bli ihågkommen?

Mail: (Blir våran hemlighet)

URL/Din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0